از همه جا شکلک برا نی نی هامون

دانستني هايي از مهد كودك

1393/6/4 23:36
نویسنده : مامان جونی
1,385 بازدید
اشتراک گذاری

دانستني هايي از مهد كودك

بسياري از مادران چه شاغل و چه خانه دار هميشه مي پرسند كه آيا مهد كودك جاي خوبي براي بچه هاست؟ و آيا همه بچه ها بايد مهد كودك بروند؟ و در اين صورت مناسب ترين سن براي رفتن به مهد كودك چه سني است؟

تحقيقات نشان داده است كه شخصيت و اعتقادات هر فردي در دوران كودكي او شكل مي گيرد. به همين علت است كه تربيت و نگهداري كودك يكي از مسائل مهم به شمار مي آيد.

كودك از سن ۷ ۹ ماهگي افراد آشنا را از غريبه تشخيص مي دهد و چهره پدر و مادر و كساني كه به طور مداوم با او در ارتباط هستند را به خوبي از ديگران شناسايي مي كند و اينجاست كه اگر كودك از پدر و مادر خود جدا شود ،گريه مي كند و در برابر چهره ها ي ناآشنا علائم اضطراب را نشان مي دهد و به اصطلاح عاميانه، غريبي مي كند.

با نزديك شدن به سن ۲ تا ۲/۵ سالگي كودكان به دليل رشد حافظه و ايجاد تجربه مي توانند كم كم به دوري از پدر يا مادر عادت كنند. البته بازي هاي ي از قبيل قايم موشك مي تواند به كودك اين اطمينان را بدهد كه اگر در حال حاضر مادر نيست، حتما بعد از مدتي پيش او خواهد آمد. بنابراين سن ۲/۵ تا ۳ سال، سن خوبي براي روانه كردن كودكان به مهد كودك است.

● آماده سازي كودك براي ورود به مهد كودك

اول بايد كودك را با محيط مهد آشنا كرده و براي او توضيح داد كه مي تواند در مهد بازي كند، دوست پيدا كند و كار هاي جديد ياد بگيرد و در ضمن به او توضيح داد، در آنجا مربياني هستند كه آنها هم او را دوست دارند و به طور مداوم به او اطمينان داد كه بعد از يك ساعت مشخص، پدر و مادر حتما دنبال او خواهند آمد.

در روز هاي اول بهتر است حدود نيم ساعت همراه كودكان در مهد كودك ماند و سعي كرد او را با ديگران آشنا كرد تا كم كم حس امنيت و اعتماد به ديگر كودكان و مربيان مهد در او ايجاد شود. از روز هاي بعد مي توان او را در حدود ۱تا۲ ساعت در مهد گذاشته و به او قول داد كه براي مثال در عرض ۲ ساعت حتما دنبالش خواهيم آمد و حتما آن را اجرا كنيم.

اگر كمي دير شود، كودك حتما مهد كودك را جاي امني نمي داند و آن را موجب جدايي خود از مادر مي بيند، پس با ديدن مادر به او مي چسبد و ديگر علاقه اي به رفتن به مهد نخواهد داشت؛ به همين دليل است كه ايجاد امنيت دركودك اهميت مي يابد و حتما بايد به آن توجه كرد.

كم كم مي توان زمان باقيماندن كودك در مهد را بيشتر كرد ولي نبايد بدين گونه باشد كه كودك را از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر در مهد بگذاريم، زيرا در صورتي كه كودك ساعاتي طولاني تحت مراقبت كسي غير از مادر خودش باشد، از لحاظ وابستگي به مادر دچار مشكل خواهد شد و نسبت به مراقبان مهد كودك علاقه پيدا كرده و جدا شدن از آنها هم برايش سخت خواهد بود. فرضيه اي كه روان شناسان آن را فرضيه تك مادري مي نامند، مويد اين مطلب است كه كودك بهتر است بيشترين ساعات روز را تحت مراقبت يك نفر به خصوص مادر باشد نه اينكه بيشترين زمان خود را در مهد كودك بگذراند.

ويژگي هاي مهد كودك خوب

روان شناسان معتقدند كه در يك مهد كودك خوب بايد نسبت مربيان به كودكان ۱ به ۳ باشد. علاوه بر اين، فضاي مناسب براي بازي كودكان وجود داشته باشد و بچه ها در گروه هاي كم تعداد بازي كنند. مربيان بايد در زمينه رشد كودك و تعليم و تربيت او خوب آموزش ديده باشند و بازي هاي مناسب ي را براي كودكان تدارك ببينند.

● مزاياي مهد كودك

والدين علاوه بر برآوردن نياز هاي جسماني كودكان خود بايد به نياز هاي رواني كودكانشان نير توجه كنند، زيرا اين نيازها تنها در كنار پدر و مادر برآورده نمي شوند. با اينكه مادران مي توانند در محيط خانه تا حدودي با ايجاد سرگرمي هاي مناسب براي كودكان به رشد شناختي آنها كمك كنند اما اين كافي نيست. كودكان از سن ۳ سالگي كنجكاوتر مي شوند و محيط اطراف خودشان را جستجو مي كنند.

بازي با ديگر همسالان و گذراندن وقت با آنها از سرگرمي هاي خوب در اين سنين است كه هم براي كودكان لذت بخش است و هم جز ضروريات رشد شناختي كودك است.

گروه هاي همسالان، محيطي را براي كودك فراهم مي كند كه درآن خود را بشناسد. كودك از طريق اين محل هاي بازي مي آموزد كه پذيرفته شده و با ديگران شريك شود. از حقوق خود دفاع كند و به ديگران احترام بگذارد. بنابراين كودك از دنياي خودمحور به مرحله اجتماعي شدن قدم مي گذارد. برخلاف تصور اكثر افراد، مهد كودك فقط جايي براي بازي كردن نيست بلكه كودك در آن دائم در حال يادگيري است و توانايي هاي خود را توسعه مي دهد. مثلا وقتي او در اتاق بازي، به بازي هاي نمادين مي پردازد، اطلاعاتي درباره خانه و خانواده به دست مي آورد. نقاشي كردن و چكش كاري يا بازي با خمير به رشد عضلات بازوها و دست هاي كودك كمك مي كند كه بعد ها اين امر او را در نوشتن ياري خواهد كرد.

مهد كودك علاوه بر اين مزايا، معايبي هم دارد از جمله اينكه ممكن است كودك شما در خانه ناآرام شود يا پرخاشگري كند كه از اين مسائل مي توان با انتخاب يك مهد كودك مناسب و صحبت مداوم با مربيان مهد جلوگيري كرد.

در پايان بايد متذكر شويم كه مهد كودك نبايد تبديل به يك محل اجباري مثل مدرسه شود كه كودك هر روز صبح زود مجبور باشد از خواب بيدار شود و به آنجا برود و اين موضوع او را اذيت كند. كودك مي تواند در هفته ۳ روز به مهد برود، بهتر است رفت و برگشت درساعات مشخصي باشد تا بدين گونه نظم را هم ياد بگيرد.

با اينكه مهد كودك جاي تعليم و تربيت و محبت پدر و مادر را نمي گيرد ولي مي تواند در رشد شناختي و اجتماعي كودكان تاثير قابل توجهي داشته باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)